söndag 1 december 2013

Reumatismens värld

 I måndags följde jag med min syster(som också är reumatiker) och mamma som sällskap till sjukhuset då jag inte hade annat för mig. Det slutade med att även jag fick en kortisonspruta i två muskelfästen. Jag som bara var med som sällskap, blev involverad..  är tacksam för det men att bli inkastad tillbaka i reumatismens värld själv var inte vad jag väntade mig för 2-3 månader sedan, och absolut inte så här fort. Jag har varit bra i flera år och nu har Reumatismen kommit tillbaka med stormsteg.
Igår, 5 dagar senare åkte vi till Karlstad för julhandling, kul hade vi, i alla fall jag, och vissa smällar får man ta som reumatiker. Jag hamnade på soffan under en filt med en sjudundrande värkande rygg samt andra värkande leder. Aldrig i mitt liv har jag haft såå ont i ryggen att jag inte klarat att stå utan att få svindel och att det blir svart för ögonen. Aldrig.. men igår kom det. Men jag lärde mig en sak av detta, åk inte på julhandling över dagen bara några dagar efter en kortisonspruta. Och speciellt inte i dåliga skor! Varmare kläder kunde kanske ha förhindrat lite av värken har jag en känsla av.
När jag tittade ut när jag gick upp såg jag att det hade snöat. Det kan vara en stor del till ömma leder och rygg.
Inatt har jag vaknat flera gånger om, men somnat om.. när klockan blev 7 orkade jag inte ligga i sängen med min rygg, utan istället sitter jag och myser med en smörgås och tända ljus. Tror kaffebryggaren ska få åka på också.


Ha en fin dag!
Elinore

Inga kommentarer: