torsdag 26 september 2013

Ta vara på det du har..

.. en dag när du vaknar är allt borta.

Jag hade som barn Barnreumatism, JIA, och vi hade hoppats på att det vuxit bort, vilket det kan göra från det man är barn, tills man är vuxen/tonåring. Det är hur det ser ut i tonåren som bestämmer. På mig har det legat undangömt och vilat i många år, men har ju haft ont i handleder och lindat, och även fotlederna. Ibland har det vart en knä som man inte kunnat röra. Vad har man gjort åt det? Ta en ipren och smörj med liniment! 

I måndags vaknade jag uppsvälld i ansiktet, ont som in i h*vete i vänster käkled. Kunde inte prata utan bara sluddrade (vilket jag fortfarande gör, men kan prata nu iaf), jag kunde inte heller äta.fick i mig 2 smörgåsar med väldigt små tuggor, på nära 50 minuter.. vilket inte brukar inte ta mer än en kvart ungefär med kaffekoppen inräknad. Senare under morgonen började även höger käkled värka, och sedan handlederna och knäna. På tisdagen började det kännas lite i tummen och fotlederna, sen igår även i resten av fingrarna. 

I tisdags var jag till vårdcentralen och de tittade på mig och kunde tyvärr inget annat göra än konstatera att det är Reumatismen som kommit tillbaka, kraftigare än vad jag någonsin haft i så många leder samtidigt. Jag blev i stort sett friskförklarad förra hösten för att jag hade överrörliga leder och inga andra problem mer än att jag har ont mellan varven (de trodde det var överrörligheten i och med att reumatismen varit borta så länge). Men nu går det inte att skriva ordentligt med en penna utan att det gör ont. Vi har kodskåp i skolan, och det gjorde så ont i händerna, de var stela och ville inte alls som jag ville. Böckerna tappade jag i golvet och jag kände hur tårarna nästan kom. 

Det jobbiga är, att jag har hamnat "mellan två stolar". Jag fyllde 18 i somras och i och med att jag blev utskriven från registren på barnmedicin i KD så kan de inte ta in mig som ett undantag, utan jag får börja om från början på vårdcentralen och försöka få en remiss till vuxenreumatolog. Yey eller vad man säger!

Men men, nu får vi se det positiva i allt. Helgen som var, var helt underbar. Började i fredags med att hälsa på Andreas föräldrar där vi fick god mat och hade riktigt mysigt! Och sen på lördagen åkte jag och andreas till Selma spa. Han gav mig en helg i födelsedagspresent, så nu är den avverkad och avnjuten! Rekommenderar skarpt att åka dit om du funderar på det! Vi var där lördag och söndag och började i gymmet och gick sedan till pool och bastu och bara mådde gott! Vin och trerätters middag på lördagskvällen. Sedan tillbringade vi lite av kvällen i bassängen i bubbelbad och bastu. På söndagen fick vi frukost på rummet innan vi checkade ut och åkte till Hagfors för att avsluta helgen med bio (Monica Z) och mat. En helt underbar helg helt enkelt ♥

Men under dagarna jag vart hemma från skolan nu under veckan har jag faktiskt kunnat fotografera lite. Haft så tråkigt och det bara kryper i kroppen för att man vill göra saker, som att träna, gå med Flisan på skogspromenad och annat, men jag vet också att gör jag det, så gör jag inte så mycket mer sen under dagen, för det tar på krafterna nu när jag har ont. Tog en liten promenad med Flisan häromdagen då jag kände mig lite piggare, men blev liggande resten av dagen i soffan och sängen. Smart där-.- Vet inte riktigt hur jag tänkte men jag överlevde ju! :)




Men nu får det bli kaffe!

Hoppas ni har ni bra dag! 
Elinore


Inga kommentarer: