fredag 5 december 2014

Den nye familjemedlemmen..

Hejhopp! Länge sedan sist och man kan nog säga att det hänt lite sedan dess.
Detta är alltså Rasmus, min och Flisans nya familjemedlem som vi hämtade den 14 november (tre veckor sen) med många timmars bil. Jag och mamma tog en roadtrip på en heldag. Åkte vid 5 på fredagsmorgonen och kom hem vid 12 på natten ungefär.
Rasmus är
Ras: Cavalier King Charles Spaniel
Ålder: 1 år ganska så precis
Färg: Ruby


Är han inte lite söt?
Han kom hit som understimulerad och med en massa överskottsenergi, kunde inga grundkommandon, så vi tränar koppelgång, sitt och ligg, även att vänta på sitt Varsågod vid mat och dörr och en massa annat som hör vardagen till.
Men med ungefär en mil om dagen plus vardagslydnaden som sker ständigt i alla situationer och sedan sitt- och ligg-träning på kvällen här på köksgolvet så sover han lugnt på kvällen utan en massa spring.
 Den bästa känslan är när man tar kvällen med nöjda och glada men trötta hundar. Då har man lyckats med något bra.

 Han kommer att synas här på bloggen minst lika mycket som Flisan framöver och jag har planer på att skriva en träningsdagbok (handskriven) för Rasmus om våra framsteg och baksteg. Det kan vara kul att se förändringar hos honom längre fram. Lite träningstips och idéer kanske dyker upp här, även en veckodagbok här om träningen med sina steg fram och åter kanske (någon gång ibland iaf ;). 
Ena dagen går allt jättebra, och andra dagen stortrotsar han mig och testar han mig som sjutton och inget går som man tänkt sig. Men jag måste säga att vi har gjort många framsteg redan på tre veckor. Redan första veckan släppte han tiggeriet vid bordet och att han skulle upp och ta det man hade i handen eller på bordet, och nu tre veckor efter hämtning kan han även "sitt" utan godis och när vi kommer in efter att ha varit ute, och börjar även förstå "ligg" utan att godiset ska vara med i bilden. Han är mycket godisfixerad så har testat andra sorter av belöningar för att träna bort just godisfixeringen hos honom. I början tycke han att jag var allt annat än intressant vid "träning" om han inte såg godisbiten i handen. Idag kan han nöja sig med att bli belönad med bara röst och bli kliad på magen(och några pussar från hans sida). Klickern har fått komma fram igen, både i Flisans och Rasmus träning. Med Flisan har jag börjat träna lite "BraAttHa-tricks", som exempel, stänga skåpluckan eller kökslådorna just för att hon ska få tänka mycket.
  
Detta ska vi utveckla och träna mera med så får vi hur det går. Bor man i lägenhet är det skönt att kunna träna hundarna på ett bra sätt i gott syfte ;)

Hoppas vi det inte tar lika länge tills nästa inlägg! 
Elinore

1 kommentar:

Maria sa...

Hej Elinore!
Grattis till nya familjemedlemmen!:)
Ska bli spännande att följa er på era äventyr!Kan tänka mig att Melker gillar sin nya kompis! :)) Hör gärna av dig;lite nyfiken blir man ju,hihi...
Kramar Maria